Gratis klankschaal E-book!

Vermijd valkuilen van verkooptrucs!

 Ontdek hoe verkoopverhalen je veel geld kunnen kosten.

Doorzie de zin en onzin van chakra-klankschalen.

Wat je misschien nog niet weet, maar wel zou moeten weten over oude klankschalen.

 


Spelen voor publiek

 

Meer dan 10 jaar geleden had ik niet gedacht dat mensen mij zouden zien als een expert op klankschaalgebied.

 

Eerlijk gezegd voel ik me ook geen klankschaalexpert. Maar iemand die nu meer doorleefd is in zijn passie. Ik durf ook rustig te zeggen dat ik lang niet alles weet op klankschaalgebied. Maar wel meer, veel meer dan de meeste mensen.

 

Ik voel me niet echt een expert, maar dat geldt denk ik voor veel experts. Ik voel me thuis in mijn vakgebied. Mijn kennis en ervaring zijn voor mij daarom een vanzelfsprekendheid. Maar de bijzonderheid daarvan ervaar ik vaak in de reacties van anderen die er minder van weten. Als ik mijn kennis en ervaringen deel. Mensen ervaren mij als een expert.

 

Vroeger dacht ik dat je als expert heel veel moest weten. Van ingewikkelde dingen. Maar eigenlijk ervaar ik steeds meer dat je als expert niet persé ingewikkelde dingen hoeft te weten. Eigenlijk leer ik mensen vooral heel simpele dingen.

 

In mijn vakgebied is vooral het besef van wat en waarom je iets doet heel belangrijk. Groei van zelfbewust-zijn en zelfbewust-handelen. Daar gaat het om.

 

Ik geloof dat waar je je aandacht op richt, je daar meer van krijgt. Grappig.
Laatst gaf ik privéles. Over hoe je goed klankschaalconcerten geeft. Terwijl ik daarmee bezig was, werd mijn voicemail ingesproken. Met de vraag of ik een privéles kon verzorgen over klankschaalconcerten geven.

 

In deze lessen over het geven van klankschaalconcerten, aan 2 verschillende mensen, vertelde ik iets heel simpels. Voor mij een vanzelfsprekendheid. Iets waar ik allang niet meer over nadenken. Zoiets als automatisch beginnen met kauwen, wanneer je een hap eten in je mond stopt. Maar gezien hun reactie zag ik dat ze er nog niet eerder bij stilgestaan hadden. Misschien geldt het ook voor jou en heb je er iets aan. Daarom deel ik dit met je.

 

Dit is wat ik ze vertelde: 

Als je een klankschaalconcert geeft, sla je klankschalen dan altijd aan in de richting van je deelnemers/ publiek.

 

Nu denk je misschien, maakt dat dan zoveel uit?
Mijn antwoord: ja. Maar alleen als je waarde hecht aan details. Vele details die samen het verschil maken tussen een goed concert en een uitmuntend klankschaalconcert.

 

Als je een klankschaalconcert geeft, maak je klanken voor je deelnemers. Anders zou je geen concert geven. Maar je maakt de klanken niet alleen voor je luisteraars. Je wilt de klanken het liefst bij je luisteraars brengen. Dat de klanken hen raken. Ofwel, je wilt een verbinding maken, je luisterpubliek aanspreken. Niet met woorden. Maar wel met klank. En daarom is het belangrijk je slagrichting te maken in de richting van je publiek.

 

Ik geef je daarvoor 2 redenen:

1. Een intentionele reden.
2. Een technische reden.

 

Ik zal dat uitleggen.

Intentioneel betekent dat je een duidelijke uitdrukking geeft aan je bedoeling. Stel dat je met iemand een gesprek aan wilt gaan. Maar jij gaat met je rug naar hem of haar toe zitten. Zal dat een goed gesprek opleveren? Ik denk het niet. Door iemand de rug toe te keren, scherm je jezelf af. Je maakt niet voelbaar dat je contact met de ander wilt maken.

 

Kies dus een werkvorm die aansluit bij je gevoel. Maak je slagrichting, met andere woorden, sla de klanken die je maakt, richting je publiek. Dat is het meest logisch. Hoe meer je in overeenstemming met je gevoel kunt werken, hoe duidelijker jouw bedoeling overkomt en hoe meer mensen dat zullen voelen.

 

Zoals gezegd, de tweede reden dat je het beste je slag richting je deelnemers kunt maken, is een technische reden.


Stel dat je met je rug naar iemand toe zit en op die manier een goed gesprek met iemand probeert te voeren. Het contact is dan waarschijnlijk niet heel goed voelbaar. Niet alleen omdat je met je rug naar iemand toe zit. Maar ook omdat je je gesproken woorden, jouw klanken dus, de verkeerde kant uitstuurt. Van de ander weg. Met andere woorden, als je jezelf omdraait met je gezicht naar de ander toe, dan stuur je de klanken wel de juiste kant uit en zullen ze makkelijker bij de aangesprokene aankomen.

 

Wil je dit effect bereiken met het aanslaan van klankschalen, dan kun je het beste je slag richting je publiek maken. Omdat de klanktrilling zich altijd het sterkst verplaatst in de richting van je slag. Waarom?

 

Op de plek waar je je klankschaal met je klopper aanslaat, wordt de rand van de klankschaal in trilling gebracht. Weliswaar met een enorme snelheid. Maar trilling is niet meer dan een heen- en weergaande beweging. Net als een kind op een schommel die je in beweging zet.

 

Stel je voor dat je vanuit stilstand de schommel in beweging zet. Je duwt voorzichtig tegen de rug van het kind, van je af. Dit is vergelijkbaar met het moment dat je met je klopper de klankschaal raakt bij de rand. Je duwt als het ware kortstondig tegen de rand van de klankschaal. Van je af.

 

Vervolgens komt de schommel met het kind weer naar je toe zwaaien. Maar deze beweging is wel kleiner. Met andere woorden: elke schommelbeweging naar je toe is kleiner, zwakker dan de daaraan voorafgaande schommelbeweging van je af.


Dit geldt dus ook voor de heen- en weergaande trillingsbeweging (trillingsuitwijking van de klankschaalrand) die je creëert door een klankschaal aan te slaan. De rand van de klankschaal veert weer terug. Maar elke keer minder ver dan de daaraan voorafgaande beweging in de richting van de slag die je hebt gemaakt.

 

Ik geef toe, op zich lijkt dit een miniem verschil. Al kun je je afvragen of dat zo is. Stel je geeft een concert van 45 minuten. Dat is 2700 seconden. En dat jouw schalen gemiddeld trillen op 250 hertz (250 keer per seconde). Ook laat je vaak in een concert wel meerdere klankschalen tegelijk klinken. Een stuk of 3. Als je uitgaat van deze getallen, maak je een verbetering in 2700 x 250 x 3 = 2025000 trillingsbewegingen door je klankschalen effectief aan te slaan. Het is maar een voorbeeld. De cijfers die ik noem kunnen makkelijk gehaald worden. Het werkelijke aantal trillingen kan nog vele malen hoger zijn!

 

Maar als je niet van cijfers houdt: waar het om gaat, is dat als je alles zoveel mogelijk doet in overeenstemming met wat je wilt bereiken, het uiteindelijke resultaat vele malen beter is dan wanneer je zomaar iets doet.

 

Als je 1 euro per dag spaart, is dat niet veel. Maar als je dat volhoudt, dan heb je een duidelijke richting. Dan kun je daar echt wel een keer een mooie verzameling klankschalen van kopen :-) Die kans is veel kleiner als je soms 5 euro, 2  en 8 euro spaart en vervolgens weer 15 euro uitgeeft.

 

Ik realiseer me ook wel dat wat ik hier met je heb gedeeld heel simpel was. Ik denk te simpel om mij als een expert te zien. Je hoeft mij ook niet als een expert te zien.

 

Maar ik vind het leuk om dit met je te delen. Zie mij dan tenminste als iemand met een passie. :-)

 

 

 

Ook interessant voor je:

1. Zorg voor je klankschalen.

2. Handen behandelen.

3. Hoe overtuig jij je klanten.

 

Terug naar alle artikelen

Reactie plaatsen

Reacties

Sheila Heitinga
7 maanden geleden

Dank je voor de geweldige en duidelijke uitleg
Over het klankconcert.
Ik was er in mijn gevoel al heel erg mee bezig hoe het moest zijn in klank concertvorm.
Mijn gevoel zei dat ik misschien anders in richting moest aanslaan.
Nu begrijp ik ook mijn gevoel hierin.
Dank je wel Iwan.
Ik zie je snel weerπŸ˜ŠπŸ™πŸ»