Gratis klankschaal E-book!

Vermijd valkuilen van verkooptrucs!

Ontdek hoe verkoopverhalen je veel geld kunnen kosten.

✅ Doorzie de zin en onzin van chakra-klankschalen.

✅ Wat je misschien nog niet weet, maar wel zou moeten weten over oude klankschalen.


De Echo-speeltechniek

Ik krijg soms heel wat klankschaalvragen in mijn mail gekatapulteerd. Vind ik leuk. Omdat ik veel van die vragen zelf niet zou bedenken. Een vraag die ik kreeg was: hoeveel klankschalen heb je nodig om een klankschaalconcert te geven?

 

Het klonk mij een beetje als: hoeveel kilometers heb je nodig voor een interessante fietstocht? Niet een vraag waar één sluitend antwoord voor bestaat.

 

Wat betreft de klankschalen, ik zou kunnen zeggen, voor een klankschaalconcert:

  • van 30 seconden, 1 klankschaal.
  • van 10 minuten, 3 klankschalen.
  • van 20 minuten, 5 klankschalen.
  • van 45 minuten, 7 schalen of meer.

Maar hoeveel schalen je gebruikt, dat is niet het belangrijkste.

De vraag is interessant als je kijkt naar de mogelijk onderliggende vraag:

 

  • Wat heb je nodig om een boeiend klankschaalconcert te geven?
  • Hoe kun je met minimale kosten voldoende klankschalen aanschaffen om een boeiend klankschaalconcert te geven?

 

Ik heb de neiging er een extra laptop-accu bij te pakken. Ja, dan valt er ineens heel veel te schrijven. ;-)

Of een klankschaalconcert boeiend is, hangt niet enkel af van het aantal klankschalen dat je hebt.

Een van de belangrijkste dingen die ik cursisten graag leer is:

 

Je speelt niet alleen met klanken, maar je speelt ook met de verwachtingen van je publiek.

 

Alleen wat klankschalen aanslaan, maakt niet persé een boeiend klankschaalconcert.

Zoals ook technisch gezien de handelingen van een goochelaar niet echt interessant zijn. Maar wat het interessant maakt, hij is een meester in het spelen met de verwachtingen van zijn publiek.

Als je goed wilt kunnen spelen met de verwachtingen van je publiek, is het natuurlijk belangrijk om te weten wat het doorgaans wil. Maar dat is niet zo moeilijk. Het is geen gegoochel.

 

Stel je voor, het is Sinterklaasavond. In het midden van de woonkamer een grote juten zak. Volgestouwd met cadeautjes.

Bij mij in de familie ging het dan vroeger zo: om de beurt een cadeautje uit die zak pakken en uitpakken. Ik denk dat het zelden zo is dat die Sinterklaaszak wordt leeg gekieperd en dat dan iedereen tegelijk cadeautjes gaat uitpakken. Dan is Sinterklaas avond in 1 minuut voorbij. Klinkt als inpakken en wegwezen. :-P

Met andere woorden, door de cadeautjes “traag” uit te pakken, blijft het leuk en verrassend.

 

De vergelijking is simpel. Een klankschaalconcert is als Sinterklaasavond. En elk cadeautje is een klank. Dus als je alle klanken die je in huis hebt langzaam onthult, blijft het concert veel boeiender.

 

Wellicht kun je zelf “vertragingstechnieken” bedenken wat je kunt doen om je klanken gedurende het klankschaalconcert langzamer te onthullen. Om tot “vertraging” te komen. Alles is geoorloofd. Je mag het bonter maken dan de NS.

 

Naast het aantal schalen dat je bespeelt, kun je ook veel variatie halen uit de verschillende kloppers die je gebruikt en je speeltechnieken.

Ik geef je hier een speeltechniek. Zo simpel. Als je al een klankschaal en een vilten klopper hebt, dan heb je er zelfs geen extra materialen voor nodig.

Tis gewoon een kwestie van “tikkie spelen”. En het leuke is: jij bent ‘m de hele tijd; degene die de klankschalen mag bespelen. :-)

 

Oké aan de slag.

 

Neem 2 of 3 klankschalen. En plaats ze op een geschikte ondergrond. Bijvoorbeeld een klankschaalpad. Gebruik een stevig vilten klopper. Sla de klankschalen aan. Laat het klankvolume wat afzakken.

Sla nu de schalen opnieuw aan. Maar nu met een licht tikkie van je scherpe knokkel. Met een harde knokkel zal de klank er scherper uitkomen. Bovenop de klanken die je al had.

De scherpe klank, geeft een soort accent "randje" of “echo” aan de klanken die je al had. Daarom noem ik het de echo-techniek.

Het is heel belangrijk dat je de tik tegen de schaal met je knokkel snel maakt. Anders demp je een deel van de klanken die je al had. De klank moet er scherp, maar niet overheersend uitkomen.

Om een snelle tik en beweging te maken, moet de beweging dus heel losjes en ontspannen, heel “flexie” gemaakt worden. Ik beeld me in dat mijn beweging elastisch is. Je spant je spieren. Je spant het elastiek. Na de tik ontspan je je spieren. Je laat los. En jouw beweging, het elastiek schiet razendsnel terug. Dingen worden makkelijker als we ons er een voorstelling van kunnen maken.

Hieronder heb ik nog een video voor je. Het is een voorbeeld van de echo-techniek. Gebruik voor een beter geluid een goede koptelefoon.

Het is het mooist als je de "knokkelklank" heel zachtjes en subtiel maakt. Zodat deze net een scherp randje vormt op de klanken die je al had. Dat is in deze video helaas niet duidelijk van wege de beperkte opname-apparatuur die ik op dat moment slechts ter beschikking had.

 

Maar hij maakt je mijn idee wel duidelijk. Veel plezier met spelen!

 


Dankjewel voor het lezen van dit artikel van mij - Iwan Boersma

Je mag hieronder altijd een reactie geven. Dat waardeer ik.

 

Wil je meer lezen? Pak met voordeel het meest verkochte e-book klankschaalmassage!

Reactie plaatsen

Reacties