Download Gratis E-book Klankschalen

 Ontdek hoe verkoopverhalen je veel geld kunnen kosten.

Doorzie de zin en onzin van chakra-klankschalen.

Wat je misschien nog niet weet, maar wel zou moeten weten over oude klankschalen.


Klankfrequentie, Intentie en Genezing

 

Mensen die aan de slag willen gaan met klank en genezing, vragen zichzelf vaak af: welke klank kan ik het beste gebruiken om het genezingsproces optimaal te ondersteunen. Welke toonhoogtes heb ik nodig?

 

Je kunt nooit precies weten welke klank iemand nodig heeft. Ook al zou je dat misschien willen. Wanneer iemand dorst heeft, zal de een cola drinken. De ander heeft behoefte aan kruidenthee.

 

Daarom is het moeilijk om vast te stellen welke klanken je het beste kunt gebruiken bij bepaalde fysieke klachten. Misschien een teleurstelling als je houdt van details. Maar aan de andere kant ook een geruststelling: het is totaal niet nodig om te weten met welke toonhoogtes je precies moet werken bij bepaalde klachten. En dat maakt het werken met klank heel eenvoudig en bevrijdend.

 

Jonathan Goldman, expert op het gebied van klank en genezing stelde ooit een formule op:

 

Intentie + frequentie = genezing.

 

 

Ik sluit me daar volkomen bij aan. Ongeacht de frequentie (toonhoogte), dragen zuivere en evenwichtige klankschaaltrillingen positief bij aan een genezingsproces.

 

Misschien denk je dat de klankfrequentie heel belangrijk is. Maar het is jouw intentie die het belangrijkste is. Ik kan dat niet genoeg benadrukken.

 

Jouw intentie doet 75% van het werk. De techniek 20%. En de klank 5%. Hoorbare klank is heel aangenaam, maar eigenlijk slechts een klein aspect. Klank is een hulpmiddel om jouw intentie versterkt over te dragen.

 

Stel dat je met koningsdag over straat loopt. Een klein kind staat viool te spelen. Het klinkt vals en kraakt aan alle  kanten. Toch zullen veel mensen er met een glimlach voorbij lopen. Kun je nagaan hoe sterk de werking van intentie is! Mensen voelen de bezieling en intentie van het kind door de klank heen. Dat is waar het vooral om gaat.

 

Andersom is het ook waar. Je kunt de mooiste klanken maken. Maar als je zelf niet lekker in je vel zit, sijpelt dat er doorheen. Mensen voelen dat.

 

Je intentie. Werken vanuit liefde, rust, aandacht en plezier. Dat is het belangrijkste.

 

Ik wil niet zeggen dat het werken met bepaalde toonhoogtes niet effectief is. Ik wil alleen zeggen dat als je niet weet hoe je moet vaststellen welke klank het meest effectief is om het genezingsproces te ondersteunen, je jezelf daar niet druk om hoeft te maken.

 

Mensen die meer specifiek willen werken, gaan ervan uit dat een klankschaal een bepaalde toonhoogte moet hebben om er een bepaald gebied of orgaan van het lichaam mee te behandelen.

 

Op zich logisch. Maak maar eens een hoge klank met je stem. De hoogste die je kunt maken. Waarschijnlijk voel je de klank trillen in je hoofd. Of anders je keelgebied.

 

Maak een hele diep brommende klank. En je voelt die waarschijnlijk eerder in je buik.

 

Je kunt dus globaal stellen: hoe lager de klank, hoe lager deze inwerkt op het lichaam. En hoe hoger de klank, hoe hoger deze inwerkt op het lichaam.

 

Dit gaat ook op voor het werken met geluid uit klankschalen.

 

Stel dat je effectief een klacht wilt behandelen die speelt in het keelgebied. Dan zul je dus eerder kiezen voor een hogere klank dan een hele lage klank. Maar eigenlijk wil je een klank die niet ongeveer, maar exact het keelgebied aanspreekt. Het is echter lastig om dat voor een ander vast te stellen. Want als een klank voor jou het sterkst voelbaar is in je keelgebied, dan kan soms een ander bij diezelfde klank helemaal niets voelen in zijn keelgebied. Klank is altijd een individuele ervaring.

 

Als je wilt weten waar een klank in het lichaam bij iemand (of jezelf) werkzaam is, kun je wel het volgende doen:

 

Sla de klankschaal aan. Vraag iemand welke toonhoogte hij hoort. Vraag hem deze toon te neuriën en te voelen waar hij de stemtrillingen het meest in zijn lichaam voelt. Daar waar hij de stemtrillingen het sterkst voelt, zal ook de klank uit de klankschaal het meest effectief op het lichaam inwerken.

 

Zelf maak ik bij voorkeur gebruik van het schema: lagere klanken werken effectief lager in op het lichaam. Hogere klanken werken effectief hoger in op het lichaam. Maar hoewel dit simpel klinkt, is ook dit niet zo eenduidig als het lijkt.

 

Je hebt namelijk te maken met absolute en relatieve toonhoogte. Ik zal dat proberen uit te leggen.

 

Als je thuis bent in de muziek, dan weet je dat een toonlader kan bestaan uit verschillende noten, oplopend in toonhoogte: C-D-E-F-G-A-B-C. Dit wordt een octaaf genoemd.

 

Stel je neemt de piano, dan kun je de C-toon laten klinken met een witte toets. Ga je 1 witte toets meer naar links, dan krijg je de toon B. Daarna de A. Enzovoorts. Uiteindelijk kom je weer bij de toon C uit. En dan begint het octaaf opniew. Maar dan lager van klank. Hoe meer je aan de linkerkant van de piano een toets aanslaat, hoe lager de klank.

 

Ofwel hoe lager de toon, die je aanslaat op de piano, hoe lager het aantal trillingen per seconde (hertz) dat die pianosnaar zal maken. Dit is de absolute trillingsfrequentie of absolute toonhoogte. Een C toon van 128 hertz klinkt dus lager dan een C toon van 512 hertz.

 

Maar er is iets aparts aan de hand. Het lichaam reageert niet alleen op de absolute toonhoogte, maar ook op de relatieve toonhoogte, die wordt bepaald door de plaats die het inneemt in het octaaf. Dus als je de toonladder C neemt zoals hierboven, dan is de G toon hoger geplaatst op de toonladder dan de eerste C toon.

 

Echter, stel nu dat je de G toon neemt uit een octaaf lager. Dan is de absolute trillingsfrequentie lager dan die van de C toon. Maar de relatieve toonhoogte is hoger.

 

Mijn ervaring is dat het lichaam ook sterk reageert op relatieve toonhoogte. Daarom kun je niet altijd zeggen, hoe dieper en lager de klank in een klankschaal, hoe lager deze inwerkt op het lichaam.

 

Het vaststellen van wat een effectieve toonhoogte is, is dus niet zo eenvoudig. Juist daarom wil ik nog iets toevoegen aan mijn verhaal, wat het wel weer makkelijker maakt om effectief te werken met klanktrillingen:

 

Alleen een juiste toonhoogte zoekt uit zichzelf het gebied op dat je wilt behandelen. Maar als de toonhoogte niet zelf het lichaamsgebied opzoekt dat je wilt behandelen, dan kun je de trilling altijd zelf naar dat deel van het lichaam brengen.

Ofwel, als je iemands hartgebied wilt behandelen, dan kun je iemand laten liggen. Een klankschaal op iemands hartgebied plaatsen en deze rustig aanslaan. Dan is het logisch dat je de klanktrillingen niet bij de voeten aanbiedt.

 

Het doortrillen van het lichaam met zuivere en evenwichtige klankschaaltrillingen alleen al werkt in het algemeen ondersteunend in een genezingsproces. Zelfs als de toonhoogte niet exact juist is. Makkelijker kan niet.

 

Dus als ik het voor je samenvat: je kunt naar je beste vermogen klanken aanbieden. Maar je hebt er nooit zeggenschap over hoe iemand klanken ontvangt. Daarom, reduceer het werken met klank niet teveel tot een technisch verhaal van toonhoogtes. Zit er niet over in als je niet precies weet welke klanken je moet gebruiken om genezing te bevorderen. Maar maak van je behandeling vooral een mooie beleving. Dan haal je alles uit de klank wat er in zit. Niet alleen voor degene die je behandelt. Ook voor jezelf! :-)

 

 

 

Ook interessant voor je:

1. De legering van een klankschaal (audio).

2. Ontdek een nieuwe klankschaal.

3. Plaats je klankschalen stabiel (video).

 

Terug naar alle artikelen

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.