Gratis klankschaal E-book!

Vermijd valkuilen van verkooptrucs!

 Ontdek hoe verkoopverhalen je veel geld kunnen kosten.

Doorzie de zin en onzin van chakra-klankschalen.

Wat je misschien nog niet weet, maar wel zou moeten weten over oude klankschalen.


Concert & Gebaren

 

Ik houd er niet van om vaag te doen. Maar vandaag neem ik het risico.

 

Mijn afweging is simpel: als slechts één lezer iets zou hebben aan dit artikel, heb ik het niet voor niets geschreven.

En als je energetisch goed bent met je handen, als healer of masseur dan zou het zomaar de moeite waard kunnen zijn om te onderzoeken wat je met dit artikel kunt.

 

Als een meesterpianist speelt, vind ik het geweldig als hij op gaat in zijn spel. Voor mij is dat niet een pianist met een onbewogen gezicht en iemand die stil blijft zitten op z’n kruk. Maar bij voorkeur iemand die met zijn gebaren kan hameren en vloeken op de toetsen. Of ze juist bijna teder kan strelen.

 

Het geven van pianoconcerten is misschien niet te vergelijken met klankschalen bespelen, maar als ik terugkijk op mijn eigen klankschaalconcerten, was ik altijd van de “stille kant”.

Er stilletjes bij zitten, voelde voor mij altijd logisch. Ik wil graag de diepst mogelijke rust en ontspanning creëren in mijn klankschaalconcerten voor luisteraars. Voor mij is het iets meditatiefs. En meditatie roept vaak automatisch het beeld op van iemand die in diepe rust is en de ogen gesloten heeft. Stilzittend. Dus zat ik er altijd stil bij. Voor mij voelde dat goed.

 

Maar de laatste tijd realiseer ik me steeds meer dat stilzitten niet persé hetzelfde is als rust. De diepste rust vind je vooral door in overeenstemming te zijn met je gevoel. Als je het gevoel hebt in beweging te moeten komen, maar je blijft stil zitten, dan creëert dat eerder onrust.

 

Ik merk dat mijn manier van de klankschalen bespelen door de tijd heen is veranderd. Ik geef nu de voorkeur aan “dynamische klankschaalconcerten”. Wat ik daarmee bedoel, is dat ik veel bewegingen en gebaren maak met mijn handen en armen tijdens een klankschaalconcert.

In de eerste plaats zou ik willen zeggen, het heeft geen zin om deze gebaren te maken als je denkt dat je ze moet maken. Dan werken ze niet. Het gaat erom dat deze gebaren je helpen om in je gevoel te stromen. Dat is een groot verschil.

 

Ter vergelijking: stel dat je het aanrecht afneemt met een keukendoekje. Met een veegbeweging maak je het schoon.

Stel dat je vervolgens een dierenliefhebber bent. Je kunt nu eenzelfde soort beweging maken. Je hand glijdt over de rug van je hond of konijn. Maar nu heet het strelen.

Technisch gezien is het een zelfde beweging. Maar het gevoel is compleet anders. Tenzij je enorm veel van je aanrecht houdt. :-P

Anyway, dat gevoel, daar gaat het om. Samenstromen met de klank. En beweging kan je daarin helpen.

 

Als je de video hierboven bekijkt, dan zie je een paar voorbeelden van de vele gebaren die ik gebruik tijdens mijn klankschaalconcerten.

 

Ik begrijp het goed, als je nu zegt: waarom zou je dat doen?

 

Voor mij heeft het 3 redenen:

 ik kom er zelf van in een diepere rust.

ik geef de klank een versterkende boodschap (intentie) mee die daardoor een extra uitwerking kan hebben op mijn luisteraar.

 het brengt magie in het bespelen van mijn klankschalen.

 

1. Diepere rust.

Deze gebaren kunnen je helpen een diepere rust te vinden. Om uit je denken te komen en in je gevoel.

Als je heel rustig meebeweegt, meegolft op het ritme van de klank kun je daarvan tot rust komen. Zoals je ook uit je denken kunt komen door met je hele lijf te dansen op een ritme. Nu laat je dat gevoel tot je komen door je hand te laten “dansen”.

 

2. Klank een boodschap meegeven.

Door je hand rustig op en neer te laten golven, kun je je voorstellen dat je als het ware de klank/ energie voorzichtig naar de bodem van de schaal duwt. Je geeft daarmee de boodschap aan de klank dat de energie mag zakken. En grondigheid mag krijgen en diepgaand mag doorwerken bij je luisteraars.

In het andere voorbeeld zie je dat ik met mijn hand rondjes cirkel boven de schaal. Het is een beweging die je ook zou kunnen maken wanneer je zalf op de huid zou aanbrengen. Of waarmee je de over de pijnplek zou wrijven, als een kind net is gevallen. Het is een zacht zalvende beweging. De boodschap die je hiermee kunt mee geven is dat deze (klank)energie een helende uitwerking mag hebben voor degene die deze klank ontvangt.

 

3. Magie in je spel.

Het maken van zulke gebaren kan geweldig leuk zijn. Met zulke gebaren, geef je eigenlijk opdrachten aan je schalen en de klanken. En zeker als je gaat merken dat het effect heeft op je luisteraars, dan voel je je bijna een klanktovenaar.

Wat het effect ervan precies is, zul je natuurlijk nooit exact weten. Maar dát het effect heeft daar ben ik zelf van overtuigd.

Mensen kunnen vaak ongelooflijk nauwkeurig waarnemen, wanneer ze ontspannen zijn en met hun ogen dicht liggen. Veel nauwkeuriger dan op grond van wat je rationeel zou verwachten.

Mijn ervaring is dat mensen soms exact voelen wat de slagrichting is die je kiest in het aanslaan van de schalen. Of deze: ik kreeg een keer terug van een deelneemster dat ze tijdens mijn klankschaalconcert allemaal wervelingen in haar lichaam had gevoeld. Terwijl zij niet wist dat ik op grote schaal “rondjes” had zitten draaien.

 

Toeval? Het zou kunnen. Maar het blijft iets magisch als je kunt geloven en ervaren dat jouw “klankgebaren” effect hebben.

Wat het resultaat is van mijn klankgebaren, daar houd ik me trouwens niet zo mee bezig. Het enige wat ik doe is ze vol vertrouwen meegeven met de klanken. Wat mijn gebaren eventueel extra teweegbrengen bij mensen, dat is een bonus. Die bonus geef ik graag. Maar verder ben ik er niet op gefocust. Ik ben geen klanken-Albert Heijn.

 

Van mijn klankschalen zeg ik wel vaker gekscherend dat het mijn kinderen zijn. Voor kinderen geldt, alles wat je “erin stopt” aan opvoeding, komt er ook weer uit.

Dat principe geldt ook voor klankschalen. Alles wat je er met je gebaren en intentie in stopt, komt er ook (versterkt) weer uit via de klank. Dat is wat ik zelf geloof en ervaar.

Ik ben dan geen Albert Heijn. Maar ik durf wel te zeggen:

Klank is kassa.

 

Want bezielde klank is winst voor iedereen. :-)

 


Dankjewel voor het bekijken van deze video van mij - Iwan Boersma

Je mag hieronder altijd een reactie geven. Dat waardeer ik.

 

Wil je meer lezen? Pak met voordeel het meest verkochte e-book klankschaalmassage!

Reactie plaatsen

Reacties

Ingrid
22 dagen geleden

Wat mooi Iwan, zo heb ik dat ook als ik bijvoorbeeld een verhaal vertel aan een groep .. Energie verspreiden en geleiden! Dankjewel!

Iwan
22 dagen geleden

Wat gaaf Ingrid!

Een klankschaalconcert is eigenlijk een verhaal vertellen met klanken. Dus ik begrijp je helemaal. :-)

Oomke Bouman
22 dagen geleden

Iwan, dankjewel voor de video-instructie. Mijn overtuiging is dezelfde als die van jouw. Rust en energie breng je over. Met hartelijke klankgroet