Gratis klankschaal E-book!

Vermijd valkuilen van verkooptrucs!

 Ontdek hoe verkoopverhalen je veel geld kunnen kosten.

Doorzie de zin en onzin van chakra-klankschalen.

Wat je misschien nog niet weet, maar wel zou moeten weten over oude klankschalen.

 


Klankschalen analyserend beluisteren

 

Een tijdje terug plaatste Frank Klank, een klankschaalcollega van mij, een post op Facebook. Hij bestrijdt het wijdverbreide idee dat klankschalen uit een legering van 7 of meer metalen bestaan. En doet dat af als onzin.

Ik vind dat leuk. Want in klankschaalland lijkt de kritische geest soms een beetje weggezweefd.

 

Ikzelf heb de legering van een klankschaal ook nooit belangrijk gevonden. Het gehalte aan goud in een schaal is doorgaans niet meer dan 1 tienduizendste procent. Als je een klankschaal van 1,5 kilo koopt en je gaat uit van een goudprijs van 35 euro per gram, dan is de toegevoegde waarde aan goud in zo’n klankschaal 5,25 cent. Ik denk niet dat je ineens veel rijker bent met dit goud in je schaal als je daar 50 tot 100 euro extra voor betaalt. Voor verkopers blijft het een gouden verkoopverhaal. Maar jij betaalt de hoofdprijs.

 

Een legering van 7 metalen is sowieso onmogelijk. Een legering van 4 metalen zou nog kunnen. Maar alleen als 1 metaal het hoofdbestanddeel is en de overige metalen een slechts een minieme toevoeging vormen. Ik heb dit nagevraagd bij een goudsmid.

Ook voor de klank is de legering van een klankschaal niet van belang. Het gewicht en de vorm van de klankschaal zijn veel meer van invloed op de klank.

 

Frank Klank stelt dat het beluisteren (en voelen) van de klank het allerbelangrijkste is als je een klankschaal wilt gaan aanschaffen. Dat de klank je raakt. En daar ben ik het mee eens.

 

De vraag alleen is, weet je hoe je een klankschaal goed kunt beluisteren; de klank analyseren met je gehoor?

Het is heel simpel, maar het verrassende is dat ik al 10 jaar met klankschalen bezig was totdat er 2 dingen goed en bewust tot me doordrongen. Hoe je het klankschaalgeluid hoort, hangt af van:

  1. De afstand waarop je de klankschaal hoort.
  2. De positie van de klankschaal ten opzichte van je oor.

Oh ja, en nog een ding:

  1. Of je de klankschaal aanslaat of niet. Sorry, soms ben ik een beetje droog. ;-)

 

Het is heel logisch om te denken dat hoe dichter je de klankschaal bij je oor houdt, hoe beter je de klank waarneemt. Op zich is het zo dat je het totaalgeluid krachtiger waarneemt. Maar niet persé de aspecten waaruit dit geluid is opgebouwd.

Om dit te kunnen begrijpen is het eerst belangrijk dat je begrijpt hoe de klank van een klankschaal is opgebouwd en “uit” een klankschaal komt.

 

De klank van een klankschaal is opgebouwd uit meerdere “lagen” (klankfrequenties/ tonen).

 

De laagste klank in een klankschaal vind je onderin de klankschaal. De grondtoon. Hoger in de schaal vind je de boventonen. Hoe hoger de plek in de schaal, hoe hoger de boventoon is. In de tekening hieronder heb ik dit simpel aangeduid met “grondtoon”, “middentoon” en “boventoon”. Maar in werkelijkheid kunnen dit meer toonlagen zijn.

 

Klanktrilling is een golfbeweging. Maar de klankschaal produceert vooral een golfbeweging in het horizontale vlak t.o.v. de rand van de klankschaal. Voor het gemak heb ik daarom alle tonen aangeduid met een rechte pijl, in plaats van een golvende lijn.

 

Als we nu naar tekening 1 kijken, zie je dat de grondtoon het meest nadrukkelijk de gehoorgang bereikt.

Tekening 1.

 

 

 

In tekening 2 is de klankschaal t.o.v. de gehoorgang iets gezakt. Waardoor de middentoon nu het meest hoorbaar zal zijn.

Tekening 2.

 

 

 

In tekening 3 is de boventoon het meest hoorbaar

Tekening 3.

 

Samengevat: als je de klinkende schaal vlak langs je oor heel langzaam van boven naar beneden beweegt, kun je met je oor als het ware 1 voor 1 de tonen scannen. Je krijgt dan een veel betere indruk van de afzonderlijke tonen waaruit het totale klankschaalgeluid is opgebouwd. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.